Varför valde jag kejsarsnitt?!

Har fått en hel del frågor varför jag va så bestämd när det gällde hur jag ville föda. eller hur jag inte ville föda.
Det är många som säger saker som att man är tjej och alla tjejer kan föda vaginalt! man ska inte skaffa barn om man inte vill föda! smärtan försvinner direkt efteråt!
 
jag läste extremt mycket om hur många blir påhoppade när dom säger att dom vill ha ett snitt! Jag sa de innan  graviditeten och jag sa de på inskrivningen hos min barnmorska! Jag hade en helt underbar barnmorska som sa : vill du inte föda vaginalt så ska heller ingen tvinga dig till det! Men de är en del steg man måste genomföra för att få de beviljat! jag fick de beviljat i slutet på juni och skulle få snittet den 25 aug! Bf va 27 aug! så de va bara två dagars mariginal. Man brukar få de ungefär en vecka innan Bf! Men jag va nöjd över hur lite jag behövde "bråka" för att få ett ja! jag sa varför jag ville ha snitt och de respekterades direkt! Visst fick man en del *du vet att det är bättre för kroppen och bebisen att föda vaginalt* av läkarna. Men de är sådant dom måste säga samt att dom måste gå igenom alla för/nackdelar men vaginal födsel och snitt.
 
Jag är idag extremt nöjd över att jag gjorde snitt! ångrar det inte en sekund! Jag ville inte ha värkar! jag ville inte ha smärtan. jag ville inte tappa kontrollen. Ja några av anledningarna! Nu blev de ju inte riktigt så utan Benjamin såg till att förlossningen satte igång natten innan vi skulle åka in! Vi skulle komma in kl 09.00 den 25 aug! vi ringde in vid 04.00 för jag hade vad jag tyckte va förvärkar! men de kom lite tätare och tätare under natten. dom sa åt Anton då som ringde eftersom jag stod i duchen och tvättade mig med den där tvålen man ska göra innan snitt! (kände på mig att vi skulle behöva åka tidigare än planerat) I alla fall så sa dom ta två alvedon och va stilla har det inte avtagit om en timme ring igen. efter en timme (fortfarande sittandes i duchen så ringde Anton igen och dom sa då kommer ni in. väl inne så hoppades vi väl alla att det skulle ta lite tid så att jag kunde vänta på min tid (ca 11-12)  Men dom förberädde mig iaf för snittet från att vi kom in. Satte nål och sådant. vid halv nio så fick vi ju en rullsäng så jag kunde lägga mig ner och byta kläder! kom inte i kläderna! De gjorde så jävla ont. Sa tio gånger om att va de de här dom kallade förvärkar så va jag jävligt glad att jag skulle slippa värkarna! Det blev iaf tätare och tätare och jag minnns att Anton kollade på klockan och sen frågade vad vi skulle göra om det blev tätare ganska fort! då kom det en hel drös människor och så kollade en läkare hur mycket öppen jag va!
 
Jag fick inte själv veta något utan fick en spruta av en barnmorska och sen så kom läkaren tillbaka och sa vi går nu hon får gå före! väl inne i operations salen så hörde jag dom säga att jag va öppen 8cm! Alltså fick jag gå igenom riktiga värkar! och smärta! Fy säger jag bara! Men oxå ett bevis på att jag klarade smärtan!
 
Om det blir ett till barn så kanske jag skulle kunna tänka mig att försöka föda vaginalt. Men då ska jag ha all smärtlindring som finns tror jag! Haha
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0